συμμετοχικές εμπλοκές

Η ψηφιακή πραγματικότητα είναι πληροφοριακά πλούσια, με άμεση οικειότητα ικανή να  φωτίζει στις σπηλιές  του σύγχρονου ανθρώπου. Η δικτύωση γίνεται όλη και περισσότερο συναρπαστική δεδομένου ότι χιλιάδες άνθρωποι συνεισφέρουν byte – byte στο ψηφιακό οικοδόμημα, έτσι ώστε αυτό να παρουσιάζει πια, αντοχές μπετόν. Η wikipedia  είναι μοναδικό δείγμα συμμετοχικής ψηφιακής κατασκευής.  Χιλιάδες  άνθρωποι  εργάζονται  με διάθεση προσφοράς διευρύνοντας το μέσο, προσφέροντας επαληθεύσιμη πληροφορία που δεν στερείται ουδετερότητας και εγκυρότητας, δεδομένου ότι, οι πηγές στα υπομνήματα των λημμάτων είναι παρούσες.  Το τεχνολογικό μέσο παρέχει στο υποκείμενο  τη δυνατότητα να προσφέρει απλόχερα γνώσεις που έχει σμιλεύσει με πολύ κόπο. Η συμμετοχική ανάμειξη και συνεισφορά χαρακτηρίζει ιστορικά όλες τις ανθρώπινες κοινωνίες. Στις  τελετές των ημιάγριων συμμετείχε όλος ο πληθυσμός της κοινότητας. Οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί λειτουργούσαν μόνο ομαδικά. Αντίστοιχα στις σύγχρονες κοινωνίες όπου έχει υποχωρήσει το συλλογικό ιδεώδες και έχει λάβει χώρα  το ατομικό μοντέλο ζωής, παρατηρούμε να αναδύονται νέες και πρωτόγνωρες συλλογικότητες, να  συνυφαίνονται  εκ νέου γνώριμες  μορφές τέχνης.  Στο χώρο της σύγχρονης τέχνης αναπτύχθηκαν συλλογικές συμμετοχικές  δράσεις τύπου performance. Τα υποκείμενα που μεταχειρίζονται την  performance επιθυμούν να καταδείξουν τις επιπτώσεις του απρόβλεπτου στοιχείου που αναδύεται από τη συνύπαρξη διαφορετικών προσεγγίσεων. Αντίστοιχα, στο θέατρο, ήταν παρόν το  συμμετοχικό στοιχείο, δεδομένου ότι δεν υπάρχει παράσταση χωρίς κοινό, η ελάχιστη παράσταση ορίζεται από τουλάχιστον έναν θεατή και έναν τουλάχιστον έναν ηθοποιό. Στο θέατρο η συμμετοχή δεν είναι έμπρακτη, το υποκείμενο δεν  έχει την δυνατότητα να παρέμβει στα σκηνικά δρώμενα. Τα γεγονότα συντελούνται και προσλαμβάνονται ως νοητική και ψυχική αναπαράσταση επηρεάζοντας το υποκείμενο, θέτοντας το σε δράση σε μεταγενέστερο χωροχρόνο.  Το κοινό  συνδέεται με τους καλλιτέχνες με μυσταγωγικές ποιότητες απουσίας άμεσου λόγου και πράξης. Η συμμετοχική έκφραση στο θέατρο είναι σε ατομικό  μυστικό επίπεδο και στο τέλος της παράστασης δίνεται η δυνατότητα να χειροκροτήσει ή όχι. Η καλλιτέχνης Marina Abramovic αναφέρει ότι στο θέατρο το αίμα είναι απλός τοματοπολτός ενώ στη performance είναι αληθινό αίμα. Το 1976 κατά τη διάρκεια performance δέχθηκε στο λαιμό της κόψιμο από ξυράφι από έναν θεατή, ο οποίος αμέσως μετά ήπιε το αίμα της. Αναφέρει ότι, ή ουλή στο λαιμό της υπάρχει ακόμη. Το ζητούμενο της παράστασης ήταν να καταδειχθεί σε καλλιτεχνικό επίπεδο αν το υποκείμενο θα επέλεγε μεταξύ αντικειμένων που προσφέρουν πόνο ή ευχαρίστηση στην καλλιτέχνιδα. Το εγχείρημα συνδέεται με τις συναισθηματικές εμπλοκές που προκαλούν τα  πειράματα του Milgram, ενώ πολλά από τα κλασικά πειράματα της κοινωνικής ψυχολογίας επαληθεύονται μέσα από τις συμμετοχικές performances. Η Μαρίνα προτείνει και προτρέπει την performance ως γεγονός crowdsourcing καλώντας το κοινό σε καλλιτεχνική αλληλεπίδραση με στόχο την ανθρώπινη εμπλοκή συναισθημάτων  μεταξύ καλλιτέχνη και υποκειμένου. Στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, αυτή τη περίοδο βλέπουμε τα υποκείμενα να εισέρχονται σε διαδικασίες όπου εγείρουν ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές με ορίζοντα τη διερεύνηση των ορίων του υποκειμένου σε σχέση με την επιρροή της πηγής και αυτό  σε άχρωμα κατασκευασμένο χωροχρόνο. Στις μέρες μας το crowdsourcing, μέσω του διαδικτύου, εμφανίζεται ιδιαίτερα πολύπλευρο και πολυποίκιλτο. Προσφέρεται στο υποκείμενο η επιλογή να εμπλακεί σε συμμετοχικά εγχειρήματα που το διευρύνουν στο συνεχές μεταξύ  ατομικότητας και  συλλογικότητας  στο επίπεδο που επιθυμεί και αντέχει η ύπαρξή του.

Advertisements

2 σκέψεις σχετικά με το “συμμετοχικές εμπλοκές

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s